Friday, December 2, 2011

PERIHAL MENGUNGKAPKAN PATAH KATA


Menulis ataupun berkata-kata yang baik-baik itu suatu sunnah. Suatu ajaran Rasulullah. Apabila ia sunnah, ia berpahala. Maka pahala akan berganda selama mana, sunnah yang baik-baik itu menjadi ikutan dan menjadi cerapan dan ikutan orang lain pula.

Berkata-kata atau menulis yang baik-baik itu juga suatu sedekah, asalkan niatnya kerana Allah. Ringkas kata, asal sahaja ia baik sifatnya, maka baiklah di sisi Allah. Keredhaan Allah itulah yang perlu didambakan.

Perkara yang meletakkan kita mulia di sisi Allah, apabila kita sentiasa ingin menjadi yang baik-baik dan seterusnya yang terbaik. Dalam Al-Quran, Allah menyebut, 'fastabiqul khairat' - berlumba-lumba dalam mencari kebaikan. Allah sentiasa mengira setiap tingkah usaha kita.

Oleh itu, berkata-kata atau menulis yang baik-baik itu adalah antara cara kita ingin menjadi yang baik-baik dan seterusnya yang terbaik. Kita bermuhasabah dengan apa yang kita ungkapkan untuk orang lain turut sama bermuhasabah seperti kita. Inilah ajaran makruf.

Dalam hal menulis ini, saya selalu teringatkan kata-kata seorang ahli Sufi Mesir, Dzun Nun al-Misri [hidup sezaman dengan Imam asy-Syafi'e dan Sayyidah Nafisah at-Tahira]. Kata beliau:

“Dan tiadalah penulis itu melainkan dia akan mati. Dan ditinggalkan berzaman apa yang telah ditulis oleh tangannya. Maka janganlah kamu tulis dengan tanganmu selain sesuatu yang menggembirakan kamu di Hari Kiamat ketika mana kamu melihatnya [hasil tulisan tersebut].”

Menulis atau mengungkapkan kata-kata itu adalah sesuatu yang akan dipertanggungjawabkan di Akhirat sana. Perlu berhati-hati dalam hal menulis supaya apa yang disampaikan bukanlah mengundang dosa, malah ia membenihkan kebaikan dan pahala berganda. Paling penting, ia diredhai oleh Allah.

Semoga, setiap hasil karya yang kita adaptasikan mampu menjadi bekalan amal yang bermanfaat di Akhirat kelak, insyaALLAH. Ini adalah hasrat hati dan doa saya khususnya, dan cita-cita kita semua sebelum tiba ketentuan ajal.


Hafiz Fandani

Serdang.




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails