Thursday, December 15, 2011

FAHAM POLITIK PUTERA MELAYU ULUNG



Membaca latar kehidupan Profesor Dr. Burhanuddin al-Hilmi atau al-Hulaimi cukup secara jelas menggambarkan beliau seorang yang warak dan begitu aktif dalam arena politik. Perjuangan beliau adalah untuk memartabatkan ketinggian agama, kemerdekaan negara dan keutuhan anak bangsa. Hasil daripada pembacaan yang mendalam tentang politik, gerakan Islam, pendidikan dan sebagainya, menjadikan beliau begitu teguh tentang agama, bangsa dan negara.

Bagi Dr. Burhanuddin, politik ialah alat kepada agama. Hal ini kerana politik itu boleh berubah-ubah tetapi agama tidak sama sekali, ia akan tetap. Kenyataan ini ditegaskan oleh beliau dalam karyanya Agama dan Politik pada tahun 1954:

“Politik itu berubah-rubah tetapi agama tetap. Agama tidak boleh disesuaikan dengan politik, tetapi politik itulah yang mesti disesuaikan dengan agama. Agama dengan sendirinya berisi berbagai-bagai ragam politik tetapi politik itu bukan agama.” - (Kamarudin 1980: 158)

Refleksi

Untuk tatapan anak bangsa, sudah sewajarnya erti perjuangan beliau selaku tokoh putera Melayu ulung dalam memahamkan anak bangsanya tentang perjuangan sebenar tidak disalahertikan, diseleweng maksud dan diperdagangkan demi apapun selain Allah, agama, negara dan anak bangsa. Perjuangan yang benar sewajarnya ditatang dengan kebenaran, apalagi kebenaran yang dijulang itu adalah memperjuangkan kesucian Islam, disusuli keamanan negara dan jati diri anak bangsa. Politik sebagai alat tidak akan benar dalam memperjuangkan agama selagi agama tidak menjadi pengukur dan pedomannya.

____________________________

Mencari erti perjuangan jiwa merdeka jauh-jauh ke ufuk paling dalam.


Hafiz Fandani
Serdang

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails