Sunday, December 25, 2011

KATEGORI ULAMA DAN KEMULIAAN KEDUDUKANNYA


Daripada Anas (bin Malik) r.a, bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Ulama itu ada tiga golongan :

Pertama - ahli ilmu yang hidup dengan ilmunya (yang mengamalkan ilmunya) dan masyarakat juga hidup (mengambil manfaat) dengan ilmunya.

Kedua - ahli ilmu yang masyarakat mengambil manfaat dengan ilmunya, tetapi dia sendiri membinasakan dirinya (tidak mengamalkan ilmunya).

Ketiga - ahli ilmu yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya), tetapi masyarakat tidak mengambil manfaat dengan ilmunya."

- (Hadis riwayat ad-Dailami dalam Musnad al-Firdaus).

Tambahan :

Daripada Ali bin Abi Thalib karamallahu wajhah, berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Orang yang paling baik itu ialah orang yang 'alim (atau faqih tentang agama). Jika dia diperlukan, maka dia akan memberi manfaat bagi orang lain. Dan sekiranya dia tidak diperlukan, maka dia mencukupkan dirinya sendiri (maksudnya tidak menyusahkan orang lain)." - (Hadis riwayat Razin)

Kedua-dua hadis ini dipetik dari 40 Hadis Kelebihan Ilmu dan ‘Ulama oleh KH. Muhammad Syukeri bin Unus al-Banjari.

Refleksi :

Orang 'alim atau ahli ilmu itu, kehidupannya begitu diberkati Allah, bahkan makhluk lain pun, sama ada di lautan, di darat atau di langit turut mendoakannya (ini sebagaimana dinyatakan dalam sebuah hadis). Dirinya sentiasa memberikan kebaikan dan kesejahteraan kepada makhluk lain. Keberadaannya dapat memberikan pedoman berguna kepada manusia khususnya dan makhluk Allah lain pun turut sama beroleh manfaat. Sebaliknya, orang yang jahil itu akan sentiasa membuat kerosakan kerana kejahilannya. Maka selayaknya, orang yang 'alim atau ahli ilmu itu memimpin manusia, mentadbir alam ini sesuai dengan kelayakannya sebagai manusia berilmu.

Wallahu 'alam.

Hafiz Fandani

Serdang.

1 comment:

  1. Mohon sy ambil manfaat dr artikel yg ni. Utk sy kongsikan dgn yg lain

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails