Wednesday, December 7, 2011

PERIHAL IKHLAS DAN BENAR DALAM BERKARYA


Tanpa keikhlasan yang tulus dan benar dalam berkarya tidak mungkin sesebuah karya akan kekal hingga menjadi tatapan khalayak sampai bila-bila, dan menjadi sebuah karya yang evergreen atau mempunyai jangka hayat yang panjang. Hanya sebuah karya yang benar sahaja akan disayang Allah dan dipelihara-Nya. Inilah rahsia dan kekuatan sesebuah karya yang bermartabat - karya yang hanya menyampaikan makruf.

Lazimnya yang makruf dan benar itu menyokong ajaran Allah. Menyokong ajaran Allah itu bermakna menolong agama Allah. Ini adalah mafhum atau maksud daripada firman Allah dalam Al-Quran.

Karya-karya agung para ilmuwan-ulama terus ditatap hingga kini, bahkan pada masa akan datang pun. Meskipun karya mereka adakalanya berdepan mehnah dan tribulasi, ia akan terus dipelihara Allah atas dasar kebenaran yang ditatangnya [karya itu]. Ini seperti apa yang terjadi kepada karya al-Ghazzali yang pernah suatu masa dahulu ingin dilenyapkan dengan perintah dibakar. Namun, jaminan Allah atas kebenaran karyanya itu, ia terus kekal ditatap orang hingga kini. Allah sahaja Maha Mengetahui.

Hafiz Fandani

Desa Serdang

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails