Thursday, December 22, 2011

KEUTUHAN PANJI-PANJI KEBENARAN DAN DIBENARKAN ALLAH


'Panji-panji kebenaran' mungkin dapat dirobek-robek tetapi bukan untuk selama-lamanya. Malah realiti hari ini pun sedang memaparkan perlakuan merobek-robek itu berlaku di mana-mana, tanpa ada secuil rasa segan silu dan rasa bersalah apalagi untuk insaf, sebaliknya dibanggakan pula perlakuan tersebut. 



Biarpun ia mahu dirobek dan akan terus dirobek sekalipun, 'panji-panji kebenaran' akan tetap berada atas landasan yang benar lagi dibenarkan Allah. Akan ada pula pendokongnya di samping wujud perobek pada lumrahnya. Setiap yang dibenarkan Allah mempunyai ciri-ciri kemenangan hakiki, sekalipun hakikat pemaparannya bukan di dunia ini.

‘Panji-panji kebenaran’ itu bolehlah ditamsilkan dalam konteks ini, seperti kata Sa’di bahawa emas, walaupun dilontarkan ke dalam lumpur yang kotor dan busuk tetap emas; dan debu, walaupun ditiup ke langit biru tetap debu. Atau seperti kata Jami’ :“Seseorang itu bukan dia mulia kerana kedudukannya; bahkan kedudukannya menjadi mulia kerana kemuliaan dirinya.”



Kebenaran itu mulia sekalipun dimomokkan dengan kepalsuan. Cahayanya akan memancar kerana sifat kebenaran itu yang sudah utuh bercirikan kemuliaan, berbanding kebatilan sekalipun ditatah intan permata.

Hafiz Fandani
Bangi

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails