Wednesday, December 7, 2011

HANYA SEMATA UCAPAN 'SALAM'


Pada suatu hari, Thufail bin Ka’ab bertemu Abdullah bin Umar atau Ibnu Umar. Mereka berdua seiring menuju ke pasar. Sewaktu di pasar, pada setiap kali Ibnu Umar melewati orang yang sedang sibuk dengan urusan jual beli, ataupun sesiapa sahaja yang beliau terserempak, tidak mengira apa status sosial dan kerjaya mereka, beliau akan mengucapkan salam kepada mereka semuanya.

Kelakuan Abdullah bin Umar itu, sedikit menimbul tanda tanya kepada Thufail. Sejak sampai ke pasar, Abdullah bin Umar belum pun membeli apa-apa barang. Sangka Thufail, Abdullah ingin membeli barang keperluan. Tetapi sebaliknya, Abdullah bin Umar hanya melemparkan senyuman dan mengucapkan salam kepada sesiapa sahaja yang terserempak.

“Apa sebenarnya tujuan kamu ke pasar ini?” Tanya Thufail bin Ka’ab yang sejak tadi hanya berdiam diri dan memerhatikan sahaja kelakuan Abdullah bin Umar. Thufail ingin tahu, apa sebenarnya tujuan Abdullah bin Umar berbuat demikian.

“Saya lihat kamu tidak membeli sesuatu apapun, bertanyakan harga barang, tawar-menawar, ataupun duduk di suatu pertemuan pun tidak juga?”

Thufail bin Ka’ab merenung Abdullah Ibnu Umar dengan penuh tanda tanya.

“Thufail, saya datang ke pasar ini cuma ingin mengucapkan salam. Saya akan mengucapkan salam kepada semua orang yang saya jumpa,” ujar Abdullah bin Umar ringkas sambil menguntumkan senyuman.

Refleksi :

Abdullah bin Umar ke pasar semata-mata mahu menebarkan ucapan salam. Indahnya akhlak sahabat Rasulullah.

Seharusnya, kita pun begitu juga. Tebarkan salam dan sampaikan makruf, walaupun hanya sepatah kata.

Hafiz Fandani

Bangi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails