Thursday, December 8, 2011

TELAGA + BUDI = TELAGA BUDI


Telaga amat sinonim dengan masyarakat Melayu. Ia menjadi salah satu keperluan bagi mendapatkan sumber air. Untuk mendapatkan sumber air paling bersih, telaga perlu digali sedalam-dalamnya. Makin dalam telaga itu digali, makin bersih air yang terpancar darinya.

Refleksi :

Di sini, telaga dianalogikan dengan lubuk hati manusia yang menjadi sumber bagi pencarian abadi, nur hidayah dan kesedaran tinggi dalam mencapai status kehambaan paling layak di sisi Allah. Perihal menggali telaga dimisalkan juga hal keadaan hati – paling kerap ia digali dan digilap, maka makin terserlah bakat kesucian dan kemurnian hati – itulah telaga budi.

Lubuk hati atau apa yang dinamakan telaga budi ini juga nanti akan dibawa menghadap Tuhan Rabbul Jalil di Mahkamah Agung kelak sebagai ‘hati yang sejahtera sentosa’.

_____________________

Kita menghadap Allah kelak tidak pun membawa segala apa yang dimiliki, sekalipun anak isteri, harta benda, juga pangkat dan darjat. Apa yang perlu kita bawa hanyalah 'sekeping hati' yang apakah 'sejahtera sentosa' atau 'qalbin salim'?

Jika hati kita ini mencapai taraf 'sejahtera sentosa', maka itulah mahligai bahagia kita - menurut penilaian di sisi Allah.

Hafiz Fandani

Serdang

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails