Kebenaran hakiki
akan selamanya abadi kerana ia sudah azali dan tidak akan berpenghujung. Ia
tidak mampu dicapai dek ketangkasan fikiran, tidak upaya disambar pandangan
mata, tidak terdaya ditafsir oleh telinga, dan tidak termampu diduga jiwa.
Kebenaran itu bercahaya; ia tidak mampu digelematkan walau apa cara sekali pun.
Cahaya kebenaran itu akan hanya dicapai oleh insan bercahaya sahaja kerana
hanya cahaya yang akan mengenal cahaya. Kebatilan dan kesesatan tidak akan
pernah bersekedudukan dengan kebenaran kerana sifat antara kedua-duanya amat
jauh berbeza. Al-Haq itu benar, dan selamanya ia benar dan tidak dapat
dipesongkan.
Analogi Hujjatul Islam
Dalam meninjau tahap-tahap cahaya
atau pun boleh disebutkan sebagai manazil al-huda [tempat-tempat petunjuk],
menariknya Hujjatul Islam Imam al-Ghazzali menjadikan pengalaman Nabi Ibrahim ‘alaihissalam
sebagai perbandingan atau pun perumpaan pengalaman kerohanian dalam mencapai
kebenaran hakiki. Bagi Imam al-Ghazzali, setiap orang yang menuju Tuhan atau
disebut sebagai salik akan melewati setiap pendakian getir dan perit. Tahap
pertama yang akan dilewatinya sesuatu yang setaraf dengan bintang. Pada tahap
ini, dia akan menyaksikan pancaran cahaya bintang dan terbuka baginya bahawa
alam bawah berada di bawah kekuasaan dan cahayanya. Dengan terbukanya pesona
keindahan itu, membuatkan dirinya berkata: “Inilah Tuhanku.” Sebaliknya,
selepas dia menyaksikan cahaya yang lebih tinggi darjatnya, seperti taraf
cahaya bulan yang menyebabkan redup cahaya bintang, mulalah dia berkata: “Saya
tidak menuhankan benda yang cahayanya boleh hilang.” – Rujuk Al-Quran, 6:75-79.
Begitulah tahap-tahap pendakian
dan pengalaman dalam mencapai kebenaran hakiki hingga dia mencapai kedudukan
cahaya matahari dan melihat matahari lebih besar dan lebih tinggi daripada
bulan. Sekali pun matahari dapat dijadikan perumpamaan [sebagaimana bulan dan
bintang] tetapi perumpamaan daripada sesuatu yang bersifat kekurangan – seperti
matahari – adalah sesuatu yang lemah dan tidak berkeupayaan diangkat sebagai
tuhan. Oleh sebab itu, Nabi Ibrahim berkata :
“Aku hadapkan wajahku pada Zat
yang menciptakan langit dan bumi sebagai sebagai orang yang cenderung kepada
agama yang hanif, dan aku tidak tergolong daripada kalangan orang-orang [musyrikin]
yang menyekutukan Allah.” – Al-Quran, 6:79.
Zat yang menguasai langit dan
bumi dalam konteks ayat ini merujuk kepada Allah yang Maha Haq; tidak ada yang
menyerupaiNya. Oleh sebab itu, sewaktu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
ditanya oleh orang Arab Badwi: “Apakah Allah itu dapat diumpamakan?” Sebagai
menjawab pertanyaan itu, Allah menurunkan firmanNya: “Katakanlah [wahai
Muhammad], Dia adalah Allah yang Maha Esa, Allah tempat meminta, tidak beranak
dan tidak juga diperanakkan, dan tidak ada sesuatu apa pun yang menyerupaiNya.”
– Al-Quran, 112:1-4.
Jika Allah itu dimaksudkan selain
yang dimaksudkan oleh diriNya sendiri, bermakna jelas-jelas sekali ia satu
perkara paradoks dan falasi. Perkara yang bersifat paradoks dan falasi tidak
mungkin akan menemui kebenaran hakiki. Kebenaran hakiki sebagai kemuncak cahaya
bertaraf tinggi hanya akan dapat digapai apabila memahaminya dalam konteks yang
sebenarnya tanpa sedikit pun ada kecenderungan untuk memesongkan hakikat
sebenar. Oleh sebab itu juga, kita mendakwah sebagaimana disebutkan oleh Nabi
Musa kepada kaumnya, “Dia adalah Tuhan kamu dan Tuhan nenek moyang kamu yang
terdahulu...” – Al-Quran, 26:26. Allah itulah Tuhan selama-lamanya, yang tidak
ada tuhan selainNya; dan Dia adalah Tuhan yang Maha Esa, Tuhan yang tidak
beranak dan tidak juga diperanakkan, dan Tuhan yang tidak ada sesuatu apa pun
yang menyerupaiNya.
Allah berfirman dalam Al-Quran,
24: 40, “Siapa sahaja yang tidak diberikan cahaya oleh Allah, maka tidak akan ada
sedikit pun cahaya baginya.”
~ Hafiz Fandani/998-1404-161.
Perbukitan Bangi.
No comments:
Post a Comment