Friday, November 11, 2011

DIRI KITA INI HANYA ADA DIA

KITA sayangkan sesuatu.

ALLAH lebih sayangkan sesuatu itu. Hakikatnya, sesuatu itu bukan milik kita, tapi hak dan milik-NYA. DIA hanya meminjamkannya kepada kita untuk sekian waktu sampai ketika diambil semula, kerana itu hak milik-NYA. Kita tidak boleh berbuat apa-apa pada kudrat, iradat dan ilmu-Nya, kerana jiwa dan jasad kita inipun milik-NYA. Sampai ketika kelak DIA pun akan mengambil kita kembali di sisi-Nya. Inilah kepastiannya - DIA PEMILIK DAN TUAN ALAM SEMESTA, sedang kita hanya CIPTAAN-NYA dan hamba di bawah kuasa dan kehendak-NYA.

Ada hikmah yang tersirat dari apa yang tersurat - sesuatu yang tidak mungkin dapat kita lihat pada pandangan mata zahir. Hanya hati yang tulus-mulus saja dapat merasai hikmahnya. Ada pengajaran besar buat kita! - solusinya; kita jangan terlalu bersedih atas kehilangan sesuatu itu dan jangan terus berputus asa untuk terus hidup. Meskipun, kita kehilangan sesuatu yang amat kita sayang - percayalah DIA masih sayangkan kita, dan memberikan kita peluang untuk mencapai KASIH SAYANG dan CINTA-NYA.

HAYATINA KULLUHA LILLAH! - Hidup kita ini semuanya kerana ALLAH.

"Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (Kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan yang salah; maka terserahlah kepadanya) sama ada dia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun dia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka)." - Surah al-Insan, ayat: 2-3.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails