Saturday, November 19, 2011

SEKRITIS IMAM AL-GHAZZALI DAN SEHEBAT IMAM ASY-SYAFI’E

Tidak salah untuk menjadi kritis. Tetapi, paling tidak pun, jadilah sekritis Imam al-Ghazzali yang digelar Hujjatul Islam. Baru selayaknya mendapat jolokan al-Hujjah. Imam al-Ghazzali, jika ingin mengkritik atau berhujah tidak sewenangnya menuduh atau mengklaim tanpa hujah.

Oleh sebab itu, jika beliau ingin mengkritik puak yang sesat, beliau kenal pasti dahulu draf kesesatan puak tersebut, barulah beliau menghukum dengan ‘ain yaqin – sesat, haram dan sebagainya. Beliau tidak mengkritik tanpa bukti, itu bukan kriteria al-Hujjah. Dan beliau tidak menjatuhkan hukum dengan zhan (sekadar sangkaan). Maka dengan itu, beliau selayaknya digelar Hujjatul Islam berdasarkan kekuatannya dalam berhujah atau berargumentasi.

Kalau pun hendak menjadi penjaga al-Sunnah. Paling tidak jadilah seperti Imam al-Syafi’e, baru selayaknya bergelar NasirusSunnah. Imam al-Syafi’e sememangnya sudah sebati jiwa dan raganya dengan warisan kenabian dan oleh sebab itu, beliau layak digelar penjaga/pemelihara Sunnah. Jika diambil kira kedua-dua contoh tokoh ini, kita di parameter yang mana?

Fikir dan renungkan sejenak ~

Oleh sebab itu, berhujahlah dengan dalil atau fakta yang sahih/qat’i. Jangan gunakan hujah atau fakta yang zhan atau boleh dipertikaikan. Ambilan hujah atau sumber fakta pun perlu diambil kira. Gunakan sumber autentik yang premier atau utama. Jangan menggunakan sumber sekunder atau yang kedua sebelum yang pertama – jadi tidak tertib (baca: tidak beradab).

Sekiranya ketiga-tiga sumber pengambilan ilmu yang diperakui oleh Ahli Sunnah wal Jamaah iaitu khabar yang sahih (mutawatir sifatnya), akal alamiah atau akal ghariziyyah dan pancaindera yang lima, tidak dipraktikan, justeru itu berlakulah banyak penyelewengan pada hari ini.

Konklusinya: Jadilah sekritis Imam al-Ghazzali dan sehebat Imam asy-Syafi’e dalam pengertian yang sebenar.

Tulisan ini sekadar menyampaikan makruf. Wassalam.

Imbas dari Nota Pencerahan di Muka Buku.

~ Hafiz Fandani

Serdang.




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails